ברוכים הבאים למחשבות על חשיבה יצירתית

mind_my_mind

אהלן, שמח שבאתם.
כאן תוכלו לקרוא את מחשבותיי על חשיבה יצירתית (וקצת מסביב)
מקווה שכמוני תמצאו עניין בעולם המרתק הזה.

עליי בפחות מ140 תווים: 
תום אבן – מעצב אינטראקטיב ומבלה יותר מידי זמן במטבח,
בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל.

ציטוט אהוב: ״מי שמומחה באמנות החיים אינו מבחין כמעט בין עבודה למשחק, בין מאמץ לפנאי, בין נפש לגוף, בין השכלה לבידור, בין אהבה לדת. הוא פשוט שואף להצטיין בכל מה שהוא עושה, ומותיר לאחרים להחליט אם הוא משחק או עובד. מבחינתו הוא תמיד עושה את שני הדברים״ לאו דזה ( פילוסוף סיני דאואיסטי)

 

facebook_button

 mailing_button

 

לשאלות/הערות/הארות: tomeven@gmail.com

j j j

מיס פאשלת עולם

הפאשלה בטקס ״מיס עולם (הבוכה)״ גרמה לכולנו לדבר על מה שקרה, הפיד של רובנו היה רבוי במילים כמו ״קולומביה״, ״פאשלה״, ״דרמה״ ו-״פיליפינים״. אז מה בעצם התרחש שם?

ברגע הכי מותח בטקס בו המנחה (סטיב הארווי) הכריז על הנציגה הזוכה קרתה טעות חמורה: הארווי הכריז בטעות על הסגנית הראשונה (נציגת קולומביה) כזוכת ״מיס עולם״ ופיספס את הנציגה הפיליפנית שבעצם היתה אמורה לזכות בתואר.


כעבור כמה דקות הבינו שקרתה כאן טעות חמורה, הורידו את הכתר ובמבוכה גדולה העבירו אותו למועמדת הזוכה. כפי שאפשר לשמוע הארווי מנסה לקחת את האשמה, ״זה היה כתוב בכרטיס, זו טעות שלי״ ואף צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אני רוצה להתנצל מכל לבי בפני שתי המתמודדות על הטעות הענקית. אני מרגיש נורא".  אז את מי צריכים להאשים? לדעתי – את המעצב.

מיס עולם

יש בכרטיס מספר טעויות עיצוב מעניינות שגרמו למבוכה גדולה, דרמה עצומה וכנראה שגם לא מעט שנים על ספת הפסיכולוג. אני מצאתי 4 טעויות, אם במקרה ומצאתם טעויות נוספות אשמח לקרוא אותן בתגובות.

טעות 1#: שבירת תבניות ופגיעה ברצף הקריאה:

סדר ההכרזה מודפס מלמעלה למטה: סגנית 2, סגנית 1 (אופס זזים ימינה) מיס יוניברס. משום מה המעצב החליט להזיז את הזוכה הגדולה ימינה ושבר את רצף הקריאה.

טעות 2#: חוסר היררכיה:

המעצב קיבל החלטות מוזרות לגבי גדלי הפונטים. הטקסט החשוב ביותר (המדינה הזוכה) מודפס בגודל פונט קטנטן ונמצא תחת טקסט ענק שבסך הכל מציין את שם התחרות (אפילו בלי התוספת״ "The Winner Is…״) שם התחרות נראה כמו חותמת הסוגרת את הכרטיס והרי אנחנו יודעים שאנשים לא אוהבים לקרוא את האותיות הקטנות שבסוף.

טעות 3#: מונחים מבלבלים:

מקום שלישי הוא ״2nd Runner Up״, מקום שני הוא ״1st Runner Up״ ולמקום ראשון אין מספר. ברגע לחוץ קל להתבלבל ולחשוב שהזוכה במקום הראשון היא המדינה שיש לידה את הסיפרה ״1״. טקסט יותר ברור היה אולי יכול לפתור את הבעיה.

טעות 4#: לדעתי זוהי הטעות המעניינת ביותר – בעיית שימושיות.

התמונה שאתם רואים לא בדיוק מייצגת את המצב מפני שהכרטיס פונה אלינו, ברגע ההכרזה הכרטיס פונה למנחה וכנראה שהוא ימני (כמו רוב האנשים בעולם). אם המדינה הזוכה מודפסת בפינה הימנית התחתונה והמנחה ימני אז רוב הסיכויים שהוא פשוט מכסה את הטקסט עם האגודל!


דוגמאת מיס יוניברס מדגימה יפה איך עיצוב גרוע יכול לגרום לאסון, 4 טעויות ״קטנות״ הובילו למבוכה גדולה והמון דרמה. התפקיד שלנו בתור מעצבים הוא לפתור בעיות (וכמובן שלא ליצור בעיות) עיצוב טוב מבוסס על הבנת המשתמשים: כיצד הם רואים את העולם, איך הם חושבים ומתנהגים. עיצוב הוא לא רק ״וועדת קישוט״, כלי העיצוב הרבה יותר רחבים מבחירת צבע או פונט למרות שחשוב לבחור בקפידה גם אותם כדי לא לגרום לנשים יפות לבכות מול כל העולם.

j j j

5 טיפים לסיעור מוחות מוצלח / חלק ב׳

תהליך סיעור מוחות מרגיש לפעמים כמו הטלת קובייה – מקווים לתוצאה מסויימת, אבל המזל מתערב ועושה את שלו. בפעם הבאה שתקחו חלק בסיעור מוחות תוכלו להתייחס למצב כהגרלה מוחלטת או שבעזרת כמה שיטות בדוקות תוכלו לנתב את הפגישה לדרך יצירתית ומוצלחת.

mind_the_brainstorming

בחלק א׳ נתתי חמישה טיפים לתהליך סיעור מוחות מוצלח: פירטתי בכתבה על החשיבות בהקשבה לכולם, עידוד התחושה שמותר לטעות, היופי שברעיונות פרועים, איך אפשר להסתכל על הדברים מזווית אחרת ושהכל מרגיש קצת כמו משחק. קיבלתי מכם הקוראים הרבה תגובות נלהבות אז אספתי במיוחד בשבילכם חמישה טיפים מעולים נוספים.


1. העתק – הדבק

brainstormingB_1

יש לכם את האישור לגנוב! פאבלו פיקאסו פעם אמר: "אמנים טובים מעתיקים, אמנים דגולים גונבים"; לדעתי זה לגמרי תקף גם להעתקת רעיונות בזמן תהליך סיעור מוחות.

תרגיל להעתקה: חישבו על חברה/שירות/מוצר מצליחים בתחום השונה משלכם ונסו להעלות רעיונות כיצד תוכלו להעתיק את הרעיון/הפעולות שגרמו להם להצלחה אל תוך העסק שלכם.

ניתן למצוא העתקות גדולות ביצירות גדולות, דוגמאות מעניינות תוכלו לקרוא בכתבתי: ׳הגונב מאמן פטור׳.

2. קחו הפסקות ותנו לרעיונות לשקוע

brainstormingB_2

אם יש לכם זמן, רצוי לחלק את המפגש לשני חלקים עם הפסקה של כמה ימים: בשלב הראשון תנו את כל המידע הדרוש (׳זמן ההכנה׳), העלו כמה שיותר רעיונות ואז קחו הפסקה שתעזור למחשבות לשקוע.

זמן ההפסקה מוגדר ׳כתהליך דגירה׳  – המחשבות שלנו דומות לעובר של אפרוח בביצה, אשר בוקע רק לאחר דגירה. בזמן הזה, המוח מעבד את חומרי הגלם ״מאחורי הקלעים״, הוא עובר על כל המידע ומקטלג אותו בדרכים שונות. מחשבות המגיעות כמעט-אפויות תופחות לאט לאט לאפייה מושלמת; כך במפגש הבא תוכלו לדון ברעיונות יותר בשלים ומפותחים.

רעיונות מגיעים לרוב כשאנחנו לא מוכנים להם, בכתבה הבאה תוכלו לגלות מדוע המקלחת היא מקום דגירה אידאלי לרעיונות יצירתיים.

3. פחות מחשב, יותר ידיים

brainstormingB_3

במהלך לימודיי בבצלאל שמעתי הרבה פעמים את המשפט הבא: ״אני לא יכול לדבר על מה שאני לא רואה״. נסו להימנע משימוש במחשב ואמצו חומרים פיזיים ובסיסיים כמו טושים, מספריים ונייר.

ברגע שאנו עובדים עם הידיים יותר מהיר וקל להעביר רעיון מופשט הקיים בדמיון שלנו לאוביקט פיזי שאפשר גם לדבר עליו. אין דרך יותר מהירה להעביר רעיון מאשר לצייר אותו! זה לא משנה אם אתם ציירים נוראיים, כל מה שחשוב זה הרעיון העומד מאחורי הסקיצה.

4. אל תעשו הנחות להנחות

brainstormingB_4

ערכו רשימה של כל ההנחות שיש לכם לגבי הבעיה איתה אתם מתמודדים ואתגרו אותן: אם לדוגמא אתם יוצאים מנקודת ההנחה שהמוצר שלכם חייב להיות זול כדי שאנשים יקנו אותו, נסו לשאול: ״למה?״; מה יקרה אם המוצר דווקא יהיה מאוד יקר? אולי זה ישפיע על המכירות באופן חיובי? נסו לחשוב בדיוק ההיפך מההנחות שיש לכם ותראו לאילו כיוונים זה ייקח אתכם.


5. מוחות חדשים = רעיונות רעננים

brainstormingB_5

נסו לא לחשוב תמיד עם אותם אנשים. הזמינו עובדים חדשים מתחומים שונים להצטרף לדיון; לאחד המתכנתים בחברה יכול להיות רעיון קריאיטיבי מעולה לגבי עיצוב האפליקציה, והמזכירה יכולה להצביע על כיוון חדש ומעניין לשיווק המוצר.

ברגע שמביאים רק את ׳צוות המומחים׳ בתחום מסוים, עלולים להישאר תקועים באותו התחום. מוחות שונים מכיווני מחשבה שונים יכולים להרחיב את יריעת התחומים ולפתח לדיונים יותר מגוונים ויצירתיים.


סיכום מהיר: 5 טיפים לסיעור מוחות מוצלח

גנבו רעיונות בדיוק כמו האמנים גדולים ואז קחו הפסקה ותנו לזמן הדגירה לעשות את שלו. ציירו, קשקשו, גזרו ועבדו עם הידיים! חשבו בדיוק ההיפך מכל מה שאתם חושבים שאתם יודעים ונסו לחשוב לדבר עם כמה שיותר אנשים מתחומים שונים ומגוונים.

מרגישים שהטיפים עוזרים? אשמח לשמוע ואולי בקרוב יהיה גם חלק ג׳!

j j j

5 טיפים מעולים לסיעור מוחות מוצלח

רעיון טוב שווה כמו זהב.
לעיתים בזמן תהליך ׳סיעור המוחות׳ אנו מרגישים כמו כורי זהב – נתקלים בהרבה אבנים בתקווה למצוא משהו בעל ערך.

טיפים מעולים לסיעור מוחות

קרה לכם שלקחתם חלק בפגישה שהרגישה כבזבוז של זמן? יצאתם עם תחושות שליליות משאר המשתתפים? אולי סתם הייתם תקועים ב׳מחסום יצירתי׳? סביר להניח שעניתם ׳כן׳ לפחות על אחת השאלות… זה קרה גם לי, זה קורה לכולנו. תהליך סיעור מוחות יכול להרגיש כמו משחק אנרגטי מהנה אך לפעמים גם כמו מריבה סוערת. מה גורם להבדל?

אספתי עבורכם חמישה טיפים מעולים שיעזרו לכם למצוא את הזהב.



1. וודאו ששומעים את כולם

טיפים מעולים לסיעור מוחות

במהלך סיעור מוחות יש חשיבות רבה ליצירת אווירה נוחה ומזמינה שתגרום לכל המשתתפים להרגיש שדבריהם רצויים. הבחור השקט שיושב בפינה יכול להיות בעל רעיונות מדהימים, אך רק במצב בו כולם מרגישים בנוח ולכולם יש הזדמנות לדבר הוא יוכל לשתף ברעיונותיו. עודדו את כולם להקשיב, אפילו יותר מאשר לדבר.

2. לא לומר ׳לא׳

טיפים מעולים לסיעור מוחות

בתהליך יצירתי אין מקום לשיפוטיות – צריכים לתת לרעיונות לזרום ולגרום למשתתפים להרחיב רעיונות של אחרים. הכל פתוח, הכל מותר ולגיטימי להעלות כל דעה או רעיון; במקום לומר ׳לא׳ אמרו ׳כן׳, במקום לומר ׳אבל׳ אמרו ׳וגם…׳, במקום להוציא את האוויר מהגלגלים ולתקוע את השיחה נסו לגלגל את הרעיונות קדימה. במאמר המלא נתתי דוגמא לתרגיל חימום מעולה לסיעור מוחות מוצלח.

3. ברוכים הבאים רעיונות פרועים

טיפים מעולים לסיעור מוחות

רעיונות פרועים יכולים להיות מקפצה נהדרת לפתרונות יצירתיים. כשממציאים ומתייחסים לרעיונות שונים ומשונים רצוי להסיר את הדאגות ממגבלות, טכנולוגיה ומציאות. נסו פשוט לחלום על מה באמת הייתם רוצים שיהיה – מן עולם אוטופי מושלם בו ׳הכל אפשרי!׳. מה אם היו לכם את כל המשאבים האפשריים? מה היה קורה אילו זמן, כסף וכוח אדם היו ללא הגבלה?

4. שחקו עם מילים

טיפים מעולים לסיעור מוחות

משחקי מילים הם דרך מצויינת לפיתוח חשיבה יצירתית והפיכת תהליך סיעור המוחות למהנה יותר. אנו נוטים ליפול ולחזור לתבניות מחשבה קבועות אליהן התרגלנו לחשוב, חיבור מילים באופן מקרי יוצר חיבורים חדשים במוחנו וכך נוצרות הזדמנויות חדשות המזמנות את ״רגע האאוריקה״. בחרו מילה רנדומאלית שלא קשורה לתחום בו אתם עוסקים (שם עצם יעבוד הכי טוב)  ונסו לפתח ממנה רעיון חדש / פתחו את המילון בעמוד רנדומאלי וצרו סיפור קצר מכל המילים בעמוד / ישנן עוד שיטות רבות – אחת המוצלחות מבינהן היא המשחק ׳שיריטורי׳ עליה כתבתי מאמר שלם.

5. להגדיר את השאלה מחדש

טיפים מעולים לסיעור מוחות

לפעמים אנו נשאבים אל תוך השאלה הלא נכונה ומנסים לענות על משהו אחר ממה שבאמת צריכים לפתור. אפשר תמיד לנסח את המשימה קצת אחרת – להרחיב את האפשרויות, לנסות להבין מהי באמת המטרה ולהגדיר את השאלה מחדש. שאילת שאלות היא חלק הכרחי מתהליך סיעור מוחות אפקטיבי – לרוב רעיונות ופתרונות צצים לאחר הצבת שאלות: ״האם המשימה מוגדרת נכון?״, ״מה אנחנו בעצם רוצים לפתור?״, ״איזו חוויה כדאי להעביר?״; מומלץ להסתכל על הבריף אותו אתם מנסים לפתור כמו על תרגיל האגרטל.


סיכום: המפתחות להצלחה

טיפים מעולים לסיעור מוחות הם התחושה שמותר לטעות, שכדאי להעלות רעיונות פרועים, שאפשר להסתכל על הדברים מזווית אחרת ושהכל מרגיש קצת כמו משחק. רושמים את כל ההצעות העולות ללא סינון וביקורת (ביקורת חשובה אך לא כחלק מסיעור המוחות), ובאווירה נוחה שכזו, שבה כולם מקשיבים לכולם, רעיונות נפלאים יכולים להיוולד.

j j j

מדוע אנחנו יצירתיים יותר במקלחת?

creative_shower_logo

אחד הכללים הידועים בנושא החשיבה היצירתית מדבר על כך שהרעיונות היצירתיים מגיעים לרוב כשאנחנו לא מוכנים להם. כמעט כל מי ששאלתי אותו היכן הוא הכי יצירתי ענה לי מיד: ״במקלחת!״.

מדוע אנחנו יצירתיים יותר במקלחת? איך זרם מים על הראש מזרז לנו את המחשבות? והאם זה גם מגובה מדעית?

לא-מודע, החבר החכם והשתקן

מחקרים מראים שאנו נוטים להיות יותר יצירתיים בזמן פעולות מונוטוניות כמו פעילות גופנית, שטיפת כלים וכמובן גם בזמן מקלחת. פעולות אלו אינן דורשות מאיתנו יותר מדי מחשבה, אז המוח נותן למודע לעבור ״לטייס אוטומטי״ ומשחרר את הלא-מודע לשחק. המחשבות מפליגות, נהיות יותר אסוצאטיביות ומשוחררות. הלא-מודע הוא כמו החבר הביישן, החכם והשתקן בחבורה: לרוב הוא לא מדבר, רק מקשיב לשאר החברים, ולפעמים ברגעי שקט פולט משפט אחד מבריק שגורם לכל השאר לחשוב.

לעומתו המודע הוא החבר שלא סותם את הפה, אומר כל מה שהוא חושב מבלי לברור מילים ומחשבות. מנוחה מחשיבה מודעת מאפשרת ללא-מודע לעבד את האינפורמציה ביעילות גבוהה ולהזניק לתודעה את הרעיונות ברגע שהם בשלים.

אם כך, מה שקורה במקלחת הוא שאנחנו פשוט מקשיבים למה שמתרחש במוח שלנו. חשיבה זו שונה מאוד מהחשיבה ליד שולחן העבודה: במשרד, המוח שלנו מרוכז בבעיה מסויימת ולאו דווקא משוחרר. מצב זה טוב בזמן ״רגע הבחירה״ כדי להגיע להחלטות מנומקות, אך גם מביא אותנו למחשבות יותר מתבקשות ופחות יצירתיות. עד כמה שזה נשמע מוזר, המוח שלנו פחות אקטיבי כשאנחנו מרוכזים במשימה; הוא תופס פיקוד דווקא כשאנחנו משחררים אותו מהרצועות ונותנים לו לפעול לבד.

mindthemind_mind

בזמן מקלחת המחשבות מפליגות ונהיות יותר אסוצאטיביות ומשוחררות.

חשיבה מסתעפת ותחושת רוגע

מוחנו מעניק לנו את המחשבות היצירתיות ביותר כשכמות רבה של דופמין זורמת במוחנו: טריגרים כמו התעמלות, מוזיקה ומקלחת חמה תורמים להגברת זרם הדופמין. לדופמין יש תפקיד מרכזי בתפקודים קוגניטיביים: הוא מעורב במספר תפקודים חשובים כמו תנועה, קשב, למידה וחוויית זרימה‏.

החלק החשוב ביותר שאליו הדופמין מקושר היא יכולת החשיבה המסתעפת‏ – חשיבה זו מאפשרת לאדם לצאת מתוך התנסויות מוגבלות ולהביט מעבר לניסיונו האישי‏. חשיבה מסתעפת כוללת המצאה של פתרונות מרובים עבור בעיה או מטלה מסוימת‏. על-כן, היא משמשת כמדד להערכת יצירתיות‏.

פרופ׳ אליס וויבר פלהרטי (חוקרת מוח בתחום היצירתיות) כותבת על הדופמין כמרכיב סודי ביצירתיות: "אנשים שונים במידת היצירתיות שלהם בהתאם לרמת הפעילות של מעברי הדופמין במערכת הלימבית". מקלחת היא פעולה המסייעת לשחרר דופמין ולכן מגבירה את היצירתיות.

בנוסף לכל מה שלמדנו עד עכשיו מקלחת מביאה עמה גם תחושת רוגע (תחושה שקשה ליצור באווירת עבודה במשרד). או במילותיו של וודי אלן: ״במקלחת, כשהמים החמים שוטפים את הגוף, אתה משאיר את העולם האמיתי בחוץ ולעיתים קרובות דברים נפתחים בשבילך״.

כשהמוח רפוי ושליו אנו יכולים להפנות את המחשבות פנימה למודעות שלנו, במקום החוצה לפרטים הטכניים (העולם שבחוץ). ההתעסקות בפרטים הטכניים של בעיה לפעמים חוסמת את הגישה לשורש הפיתרון, ואילו זרם המים המרגיע מאפשר לנו גישה לקול השקט באחורי הראש (החבר השתקן ממקודם) שיודע את הפיתרון.

חשיבה מסתעפת כוללת המצאה של פתרונות מרובים עבור בעיה או מטלה מסוימת‏.

תהליך דגירה והיופי שבהפסקה

מה שקורה במוחנו בזמן מקלחת הוא תהליך ״דגירה״ – המחשבות שלנו דומות לעובר של אפרוח בביצה, אשר בוקע רק לאחר דגירה. התנאי החשוב כדי לגרום לתהליך שהופך את בליל המחשבות לרעיונות מגובשים הוא הסחת דעת.

דשלי קארסון (חוקרת בהרווארד) חקרה יכולת שיש לאנשים יצירתיים במשותף: הם מוסחים בקלות. כפי שכתבה: "הסחת דעת עשויה לספק את ההפסקה אותה צריך כדי להתנתק מקיבעון על פיתרון לא עיל".

כשהמוח משוחרר ולחצי היומיום לא מכבידים על החשיבה – רעיונות נולדים. מקלחת חמה ונעימה מסיחה את דעתנו, מוציאה אותנו מפוקוס ממשימה מסויימת ועוזרת לרעיונות יצירתיים ומשונים לפרוץ.

המחשבות שלנו דומות לעובר של אפרוח בביצה, אשר בוקע רק לאחר דגירה.

נתקלתי במחקר מעניין שבוצע ע״י חוקרים הולנדים: המשתתפים התבקשו להמציא שמות חדשים לפסטה, לאחר שהציגו בפניהם חמישה שמות מומצאים שכולם הסתיימו באות ״i״. החוקרים מצאו שהמשתתפים שקיבלו שלוש דקות הפסקה היו הרבה יותר טובים בלהמציא שמות מקוריים שלא נגמרו באות ״i״, לעומת אלו שהתבקשו מיד להתחיל לחשוב על שמות חדשים. ההפסקה הקצרה ביטלה, למעשה, את הקיבעון המחשבתי ואת הדפוס שהוצג בפניהם; ההפסקה עזרה לשיכחה שעזרה ליצירתיות.

mindthemind_archimedes

רגע ה״אאורקה!״

על פי אנקדוטה מפורסמת, נתבקש ארכימדס לקבוע אם הכתר של המלך היירון השני עשוי מזהב טהור. כדי למצוא את הרכב הכתר היה צריך להשוות את נפחו לנפח של כתר זהב באותו משקל, אולם בזמנו לא ידעו איך למדוד את נפח הכתר. בעת שארכימדס רחץ באמבט ציבורי, הוא הבין שגופו השקוע באמבט דוחה כמות מים השווה לנפח גופו. בדרך זו הוא למד כיצד למדוד נפח של גוף כלשהו. מרוב התלהבות יצא בריצה לרחוב כשהוא עירום וצועק "אאורקה!".

mindthemind_aquanotes

המקלחת היא מקום אידאלי ליצירת רעיונות יצירתיים. שם אנחנו לבד: יש לנו זמן להתבוננות עצמית, יש תחושת רוגע, אין אפשרות לבדוק את הטלפון, אף אחד לא ייכנס לרגע כדי רק לשאול שאלה, אין שום ציפייה מאיתנו לתוצר כלשהו, אנחנו עירניים יותר, רגועים יותר ונקיים יותר. להתקלח היא פעולה פשוטה שלא דורשת מאיתנו חשיבה, ויחד עם ״הרעש הלבן״ שזרם המים מפיק, הלא-מודע משתחרר ומייצר רעיונות יצירתיים וחדשים.

השילוב של ההפסקה, של שחרור הדופמין ושל הרגעת המוח, מהווה שילוש מקודש עבור היצירתיות. לצערנו, לרוב הארגונים אין אפשרות להציב את העובדים שלהם במקלחת, אך אם אתם קוראים את הפוסט הזה בזמנכם הפנוי – קחו כמה דקות של הפסקה ולכו להירגע מתחת לזרם המים.

j j j

היצירתיות הייתה על הקיר – אמני רחוב שכדאי להכיר

אמנות רחוב יצירתית

אמנות רחוב היא דוגמא מרתקת לחשיבה יצירתית, עולם הגרפיטי מעולם לא היה פופולארי כמו בתקופה האחרונה וברחבי העולם פועלים אלפי אמנים מוכשרים אשר עם הרבה יצירתיות ודמיון מזכירים לנו שהיופי קיים תמיד, צריך רק לדעת למצוא אותו.

אציג שמות שסביר להניח ששמעתם וכמה אמנים פחות מוכרים שכנראה שתרצו לשמוע עליהם עוד, חלק מהמאמנים רק רוצים להפוך את העולם ליפה יותר ולאחרים יש דעות פוליטיות ברורות להעביר. אם אתם אוהבים אמנות רחוב יצירתית, חשיבה מחוץ לקופסא וקריאייטיב פורץ דרך – הפוסט הבא מוקדש במיוחד בשבילכם.

אמנות רחוב יצירתית

״חישבו מחוץ לקופסא, קפלו את הקופסא ותתקעו בה סכין חדה ומזד***״ (בנקסי)

כשאנו שומעים את המונח ״עבודת אמנות״ רובנו חושבים על תערוכה מפונפנת בתוך גלריה לבנה או מיצב אמנותי בחלל של מוזיאון גדול. האם אמנות יכולה לצאת מתוך ״המרחב האמנותי״ ולפגוש אותנו גם ברחוב? הסופר, הפילוסוף והבלשן הרוסי ויקטור שקלובסקי טען במאמרו ״האמנות כתחבולה״, כי מטרת האמנות היא ״להפוך את המוכר לבלתי-מוכר״. שקלובסקי כתב על "סינדרום רחש הגלים" – בהתחלה אנו מקשיבים לרחש הגלים ונהנים, אך עם חלוף הזמן, מבלי שהרגשנו הוא נעלם מהתודעה, בדיוק כמו התמונה שנתלית על הקיר במשרד והופכת במהירות כשקופה מבחינתנו. כמו הגלים המציאות שלנו נעשית כמוכרת עד כי אנו חדלים לחוש אותה, ולכן רק שינוי ממוכר לזר יכול לעניין, לגרות ולהחזיר אותנו לדריכות חושית.

אמנות רחוב יצירתית

אמן הרחוב הגרמני יאן וורמן ממלא חורים בבניינים מתפוררים בלבני לגו ויוצר אמנות עירונית מפתיעה

האם אמנות יכולה לפגוש בנו במקומות לא צפויים? ברור לנו שהתשובה היא לגמרי כן כמו בתמונה למעלה של האמן הגרמני יאן וורמן אשר טייל במשך 3 שנים מסביב לעולם ותיקן בניינים ישנים עם המון צבע ויצירתיות (הוא אפילו ביקר בתל-אביב). האם ציור מהיר בצבע ספריי על קיר מלוכלך נחשב כאמנות? איך לוקחים אלמנטים בנאליים בנוף והופכים אותם למלאי חיים? האם ניתן ליצור אמנות רחוב חוקית? וכיצד ניתן לנצל בחוכמה את מזג האוויר כדי ליצור אמנות? על כל שאלות אלו אנסה לענות בדוגמאות הבאות.

אמנות רחוב יצירתית

"יותר אנשים מתים מרעב מאשר מנגיף אבולה, אבל רעב לא נחשב לבעיה משמעותית בגלל שאנשים עשירים לא מתים ממנו". (בנקסי)

בנקסי הוא ללא ספק אמן הגרפיטי המפורסם והמסתורי ביותר בעולם. זהותו האמיתית מעולם לא נחשפה והרשת מלאה בספקולציות אודותיו. יש הטוענים שהאמן המסתורי הוא בעצם קבוצת אנשים, אחרים חושבים שהוא רק אדם אחד, אולי הוא בעצם אישה? אולי קשישה בת 89?בנוסף לכל התעלומות בנקסי גם מיליונר, אקטיביסט, קולנוען, חובב תעלולים וידוע בעיקר בזכות האמנות הסאטירית שלו, המתריסה נגד הממסד והתאגידים הגדולים, ומשלבת טכניקת שבלונות יחודיית ואופיינת.

אמנות רחוב יצירתית

״אם אין לך כלום, גרפיטי הוא אחד הכלים המעטים שנותרו לך, אפילו אם לא תצליח ליצור דימוי שישנה את העולם תוכל לגרום למישהו לחייך בזמן שהוא משתין על הקיר״ (בנקסי)

אפשר למצוא את עבודותיו ברחבי העולם ובניגוד לאמני רחוב רבים אחרים אשר קיימים רק במרחב הציבורי בנקסי הציג בכמה מהגלריות החשובות ביותר, לפעמים גם בדרך לא חוקית. גם לישראל בנקסי הגיע ואפשר למצוא כמה מעבודותיו המוצגות על גדר ההפרדה.

אמנות רחוב יצירתית

Reverse Graffiti – אמנות רחוב חוקית

בבסיסה אמנות הרחוב היא עדיין פעולה לא חוקית, היא מרד: מרד חברתי, מרד בממסד האמנותי ומרד בתאגידים. האם אפשר ליצור אמנות רחוב חוקית? קבוצת האמנים ״Reverse Graffiti״ עונים על השאלה בדרך מאוד יצירתית. הקבוצה מחפשת מקומות מלוכלכים ומנקה אותם בעזרת ציורים, משפטים ואפילו סלוגנים של חברות. הם בעצם לא מוסיפים צבע קיר אלא מורידים ממנו לכלוך, החלק הנקי של הקיר נהפך להיות היצירה. האם לנקות את הרחוב יכול להיחשב בכלל כפשע? האמן הבריטי ״Mosse״ הוא אחד ממייסדי הקבוצה וגישת ״פילוסופית הניקיון״. את הרעיון קיבלה הקבוצה מכתובות ״תנקו אותי״ שאנשים כותבים על גבי שמשות של מכוניות מלוכלכות. כמובן שהשיטה החוקית קרצה לחברות הפרסום ונוצרו כמה יצירות לחברות שרצו למתג עצמן ״כנקיות״.

אמנות רחוב יצירתית

דוגמא יפה לגרפיטי הפוך היא הפרסומת לנוזל לניקוי כתמים.

Rainworks – לצייר בעזרת הגשם

האם ניתן לנצל את מזג האוויר ליצירתיות? דוגמא בולטת במיוחד היא יצירת אמנות בעזרת גשם של פרגרין צ'רץ', אמן רחוב אמריקאי המתגורר בסיאטל (אחת הערים הגשומות ביותר בארצות הברית). צ׳רץ׳ רצה להפוך את ימי הגשם למשהו ששווה לחכות לו וקישט את רחובות העיר באמנות ומשפטים חיוביים אותם יכולים לראות העוברים ושבים רק בימים גשומים.

אמנות רחוב יצירתית

"?It’s going to rain anyway. Why not do something fun with it"

צ׳רץ׳ קורא לשיטה הזו RainWorks – באמצעות ספריי שקוף מיוחד המכיל חומר כימי דוחה מים מצייר פרגרין יצירות אמנות רחוב אשר אפשר לראות רק כשיורד גשם המרטיב את כל הסביבה מלבד השטח שרוסס וחושף את היצירות. עיריית סיאטל התלהבה מהרעיון ומכיוון שהחומר בלתי נראה וידידותי לסביבה, אישרו לצ'רץ' לבצע את יצירות הגשם שלו בכל מקום בו יחפוץ, כל עוד לא ישתמש במסרים מסחריים כלשהם.

אמנות רחוב יצירתית

ראינו בפוסט כמה דוגמאות ליצירתיות ומקוריות בתחום אמנות הרחוב, אמנים אשר מצליחים ״להפוך את המוכר לבלתי-מוכר״. (כפי ששקלובסקי כתב). אני מקווה שקיבלתם קצת השראה לצאת לרחוב, לפקוח עיניים ולגלות הפתעות.

 

j j j

שחקו עם מילים

mind_the_words

דרך מצויינת לפיתח חשיבה יצירתית היא שימוש במשחק שיריטורי, מדובר במשחק יפני ומשחקים בו כדי ללמוד ולהתאמן על השפה היפנית. כללי המשחק פשוטים: המטרה היא ליצור שרשרת מילים בה כל מילה מתחילה באות האחרונה של המילה הקודמת. נתקלתי במשחק בהרצאת טד מעניינת של מעצב צעצועים יפני.

לדוגמא: כלב - בלון - נזק - קפקא - אקדח - חתול

לדוגמא: כלב – בלון – נזק – קפקא – אקדח – חתול

כיצד המשחק יכול לעזור לנו בפיתוח חשיבה יצירתית? שיריטורי היא בעצם שיטה ליצירת זרם שוטף של דימויים, לצימוד מילים ויצירת קשרים מקוריים. באופן בלתי מודע בלון יהיה קשור לכלב וחתול יוצמד לאקדח, בעזרת שיטה זו נוכל להגיע לרעיונות שלא היינו חושבים עליהם אחרת. הרבה מילים רנדומליות יתקבלו, יווצרו דימויים ורעיונות חדשים (חלקם גם מאוד מגוכחים), המפתח הוא שימשיכו לזרום. ככל שממציאים יותר רעיונות כך יותר סביר שחלקם גם יהיו טובים. אפילו אם מטרת היעד ידועה, כדאי לחשוב על רעיונות בחופשיות כאילו אנחנו זורקים חיצים עם עינים עצומות, מספיק שרק חץ אחד יפגע במרכז המטרה.

cat_pistol

אקדח & חתול מייצר לנו דימוי מגוחך, מקורי ויצירתי

ד״ר אדוארד דה-בונו (מדען שוויצרי והוגה חשוב בתחום החשיבה היצירתית) כתב על שימוש ביצירות רנדומליות בספרו ״למד את ילדך לחשוב״. דה-בונו הגדיר את שיטה זו לפיתוח חשיבה יצירתית כמצויינת ואולי הקלה ביותר מבין כל השיטות. אנחנו נוטים ליפול ולחזור לתבניות מחשבה קבועות אליהן התרגלנו לחשוב, חיבור מילים באופן מקרי יוצר חיבורים חדשים במוחנו, כך נוצרות הזדמנויות חדשות המזמנות את ״רגע האאוריקה״. מספרים שניוטון קיבל את הרעיון על כוח המשיכה בזכות זה שישב תחת עץ תפוחים, תפוח נפל מהעץ ופגע בראשו. אנחנו לא חייבים לשבת ולחכות שחפצים דוממים ייפלו לנו על הראש, אפשר גם לקום ולנענע את העץ. אנחנו יכולים לעשות זאת בעזרת אירועים מקריים וחיבורים רנדומליים של מילים ודימויים.

גם מנקודת המבט הפסיכולוגית, לרצף החופשי של האסוציאציות במפגש טיפולי יש חשיבות מכרעת. זיגמונד פרויד הדגיש לאורך מחקריו כי האמת אודות הנפש שלנו כבני אדם יכולה להתגלות דרך התמסרות והקשבה למחשבות רנדומליות. כלומר, מחשבות שעולות בראשינו בזמן של הרהור חופשי ונטול מטרה קונקרטית. למעשה, פרויד טען כי הצורך שלנו בשליטה וידיעה מונע מאיתנו לנסות ולהרהר על דברים בצורה שונה ויצירתית. פרויד הדגיש כי היכולת שלנו ״לצאת מן הקופסא״ היא דרך הזהב על מנת לפגוש את האמת הפנימית שלנו.

magritte_apple

"אנחנו לא חייבים לשבת ולחכות שחפצים דוממים ייפלו לנו על הראש"

יש היסטוריה ארוכה לשימוש יצירתי במשפטים רנדומליים, כבר בשנות ה-20 אמני זרם הדאדא השתמשו בשיטה ה-״Cut-Up״. סופר, אמן הדאדא ואחד ממייסדי התנועה טריסטן צארה היה נוהג להופיע על במות בהופעה קצת משונה בה הוציא גזרי עיתון מכובע והקריא אותן כשיר. צארה כתב את ״המניפסט הדאדאיסטי״ ובו פרק שלם על ״איך ליצור שיר דדאיסטי״ הוא נתן את ההוראות הבאות:

  1. קח עיתון.
  2. קח מספריים.
  3. בחר מהעיתון מאמר שאורכו הוא אורך השיר אותו אתה רוצה ליצור.
  4. גזור את המאמר.
  5. בזהירות גזור כל מילה מהעיתון ושים את כל חתיכות הנייר בתוך שק.
  6. נער בעדינות.
  7. הוצא מהשק כל פעם חתיכה אחת.
  8. כתוב על דף את המילים לפי הסדר בו הן הוצאו מהשק.
  9. השיר החדש מייצג אותך.
dada_poem

״איך ליצור שיר דאדאיסטי״ מאת טריסטן צארה

צארה טוען שהצירוף המקרי מייצג את היוצר ודה-בונו תומך נלהב ביצירת זרם שוטף של דימויים, כל מה שנשאר לנו עכשיו הוא לשחק בשיריטורי ולעזור ליצירתיות להגיע.

אני אתחיל:

"שוקולד"

עכשיו תורכם (:

j j j

הגונב מאמן פטור

mind_the_steal

קיים תחום אפור שבין גניבה להשראה, לכולנו כנראה יצא בעבר (אולי אפילו השבוע) לראות משהו שאהבנו, לדבר עם המצפון לשיחה קצרה ולהחליט האם להעתיק את מה שראינו. האם זה בסדר להעתיק? פיקאסו היה אומר שעדיף לגנוב, כפי שצוטט ע״י סטיב ג׳ובס (שאליו נחזור בהמשך) "אמנים טובים מעתיקים, אמנים דגולים גונבים", את הציטוט פיקאסו גנב בעצמו מטי אס אליוט שאמר: "המשורר הילדותי מחקה, המשורר הבוגר מעתיק״

ניתן למצוא העתקות גדולות ביצירות גדולות, אם זה במוזיקה כמו בשירים של להקת לד זפלין, בסדרות טלוויזיה כמו משפחת סימפסון וכמובן בקולנוע כמו בסצנות שלמות מתוך סדרת מלחמת הכוכבים. אז אמנים גדולים גונבים? כיצד זה אפשרי? כדי לענות על השאלה ננסה להיכנס לראשו (המופרע והמבריק) של פיקאסו, ננסה להגדיר את ההבדל בין העתקה לגניבה. העתקה לרוב תיראה כמו העתקה, לעיתים כמו ״חיקוי זול״, צעד אחד מאחורי הדבר האמיתי ובמקרה הטוב שתי טיפות מים כמו המקור. המעתיקן יהיה טוב כמו היוצר המקורי, אך לא יותר ממנו, זה הופך אותו לאמן טוב, אך לא גדול. אז מהי הכוונה בגניבה? הגנב צריך דבר ראשון לנסות להיכנס לראשו של היוצר, להכיר את כל האלמנטים ולחבר את הפאזל. מדוע בחר היוצר בצבעים האלו? מדוע האלמנט הזה נמצא דווקא היכן שהוא נמצא? הגנב צריך להשקיע זמן מחשבה, להבין את האסתטיקה, את הבחירות, את ההחלטות וההיגיון העומדים מאחורי הדבר אותו הוא חושק לגנוב. אפשר להסתכל על זה כאסטרטגיית גניבה, ממש כפי שפורצים מתכננים כל פרט ופרט לפני השוד הגדול.

עצה החוזרת על עצמה בכל תחום יצירתי היא ״להעתיק את הגדולים״ – להעתיק, להעתיק, להעתיק ובסוף מוצאים את הסגנון האישי. צייר קומיקס יצייר את סופרמן מאות פעמים, ילמד כל קו ולבסוף אולי ימציא בעצמו את גיבור העל הבא. התפקיד שלנו כיוצרים הוא להכיר ולאסוף רעיונות טובים, ככל שנאסוף יותר כך יהיה לנו מבחר גדול יותר לבחור מתוכו. גניבה היא היכולת להיכנס לראשו של האחר ולהבין את תהליך היצירה שלו, רצוי להבין כמה תהליכים של כמה יוצרים שונים, כך לאחר כל התהליך (העמוק) הזה אפשר לקחת את כל החלקים ולהרכיב אותם למשהו קצת אחר וחדש. הגונב מגנב פטור והגנב הוא אמן גדול, הגנב יוצק בתהליך קצת מעצמו וזה מה שעושה אמנים לדגולים. דיווד בואי סיכם את הנושא במשפט אחר מדויק למגזין פלייבוי: "The only art I'll ever study is stuff I can steal from"

דוגמא להעתקה בעיצוב – חברת אפל

apple_thief_logo

מובילת חדשנות ובו בזמן גנבת מדופלמת

אפל נחשבת לאחת החברות החדשניות בעולם. בזכות העיצוב אפשר לזהות בקלות מוצר של אפל, וכמובן שהמראה הנקי של המוצרים הופך אותם לנחשקים ביותר, אבל לא בטוח שאפשר לכנות את העיצוב של אפל חדשנות במלוא מובן המלה.

ramsive

ה-iPod נראה כמו רדיו כיס שעיצב דיטר ראמס עוד בשנות ה-70. ה-iMac הוא גרסאת המחשב לרמקול ה־LE1. וטלוויזיית ה־Atelier היא המוזה של מסכי המחשב של אפל.

המעצבים באפל (בניצוחו של ג׳ונתן אייב)  בחרו לא להעתיק את מתחרותיה של החברה באותה תקופה אלא קיבלו השראה ממקום אחר, הם למדו לעומק ויישמו את התאוריה העיצובית של המעצב דיטר ראמס, חלוץ הגישה "פחות הוא טוב יותר" (Less is Better). שעם הזמן פירק את הרעיון למניפסט ובו עשרה עקרונות לעיצוב טוב. הדיון על הדמיון בין מוצרי אפל למוצריה של חברת בראון נהפך לפופולרי בין מעצבים והביא לכך שאיב יצא בהצהרה שהוא מאוד מעריך את עבודתו של ראמס. הערכה או העתקה, אם מעמידים את האייפון ליד מחשבון של בראון בעיצוב של ראמס – אי אפשר להתעלם מהדמיון. הבסיס במוצריה של אפל גנוב ללא צל של ספק ממוצריה של חברת בראון אך היא הצליחה לעשות זאת דרך הפיכת המניפסט של ראמס לתנ״ך ודרך הצלחה היסטרית של המרה וקידום המוצרים באבולוציה למאה ה-21. אפל נתנה חותמת אישית, חדשה והצליחה לשנות את העולם. איך היה נראה נגן המדיה ללא האייפוד?

Xerox_star

ממשקים דומים בין ״ליזה״ של אפל (בצהוב) ו״סטאר״ של זירוקס.

גם את מערכת ההפעלה אפל העתיקה בתחילת דרכה מהמחשב ״סטאר״ של חברת Xerox. אפשר לראות כמה הממשקים דומים: חלונות מרחפים, אייקונים לתיקיות, קבצים ופח האשפה. גם כאן אפל הצליחה לגנוב משהו טוב, להוסיף אליו דברים חדשים, להשאיר חותם ולהפוך את המחשב האישי למה שהוא היום.

apple_clock

גרסא דיגיטלית לעיצוב השעון המפורסם של חברת הרכבות בשוויץ

אך זה לא תמיד עובד ולפעמים לגניבה יש מחיר, אפל שילמה 21 מיליון ד' לחברת הרכבות הפדראלית בשוויץ על העתקת עיצוב שעון שוויצרי הנחשב לסמל החברה ואייקון תרבותי חשוב. נראה שהפעם אפל לקחה את הדבר כפי שהוא, לא עשתה שום שינוי וכנראה גם התעסקה עם הח׳ברה הלא נכונים.

נסיים עם ציטוט יפה ומתאים מאת אלברט אינשטיין:

״The secret to creativity is knowing how to hide your sources״ 

j j j

תרגיל האגרטל

mind_the_vase

תרגיל מחשבה יצירתית, מוכנים? קחו דף, כלי כתיבה ותפעילו טיימר בטלפון ל60 שניות של מחשבה. המשימה היא: לעצב אגרטל פרחים יותר טוב. נתראה בעוד דקה בפסקה הבאה.

 אני יודע, דקה זה כלום זמן, אף אחד לא מצפה שתמציאו את האגרטל המושלם הבא. אני מניח שעלו לכם כמה רעיונות, חלקם אפילו טובים. אני לדוגמא חשבתי על מדפים קטנים בתוך האגרטל שאפשר לכוון כך שאם יש זר גדול של פרחים הוא יוחזק טוב ואם יש רק פרח אחד נוכל לצמצמם את המרווח שבין המדפים כך שגם הוא יוחזק ישר. ממשיכים לתרגיל הבא: תהפכו את הדף לצידו השני, קחו שוב את כלי הכתיבה, טיימר חוזר לתפקידו הנאמן של 60 השניות, אבל הפעם התרגיל קצת שונה: תעצבו דרך יותר טובה בה אנשים יוכלו ליהנות מפרחים בבית.

עלו הפעם רעיונות יותר מעניינים? אני חשבתי על חיבור של מנורות שולחן יחד עם צמחי תבלין, עציצים מוארים. תרגיל האגרטל מראה לנו שלפעמים הגדרת הבעיה עלולה לפגוע בפתרונות. אפשר תמיד לנסח את המשימה קצת אחרת, להרחיב את האפשרויות ולנסות להבין מהי באמת המטרה. תפקידו של האגרטל הוא להציג פרחים, החשיבה שלנו נוטה לרוב להיות תבניתית, סביר להניח שרובכם בתרגיל הראשון נתקעתם עם הצורה הקבועה של אגרטל ובתרגיל השני הרחבתם את יריעת המחשבה עם יותר רעיונות והגעתם לצורות שונות ומיוחדות.

קרדיט: את התרגיל למדתי מהרצאה של סטפן אנדרסון 
(שלמד את התרגיל בסדנא של מארק גראדינג)

j j j

״עיצוב זה לפתור בעיות״ (פול ראנד)

paul_rand

פול ראנד (1914-1996) הוא מעצב גרפי אמריקאי, אחד ממובילי הסגנון השוויצרי בעיצוב האמריקאי וידוע בעיקר בזכות הלוגואים הפשוטים והמדויקים שעיצב לחברות גדולות רבות כגון IBM, Westinghouseabc ועוד רבות אחרות. עבודתו המאוחרת הידועה ביותר היא שיתוף הפעולה עם סטיב ג'ובס ליצירת לוגו לחברת המחשבים NeXT. ראנד כונה ע״י סטיב ג׳ובס כ״המעצב הגרפי החי הטוב ביותר״

יצירותיו של ראנד פשוטות, מינימליסטיות ומכילות מעט מאוד אלמנטים. לדוגמא הלוגו לחברת הטלוויזיה abc הוא פשוט האותיות עצמן בתוך עיגול. בהתייחסות לפשטות ראנד אמר כי "רעיונות לא חיייבים להיות איזוטריים כדי להיות מקוריים ומרגשים" והוסיף ״פשטות היא לא המטרה, היא התוצר הסופי של רעיון טוב וציפיות צנועות״.

j j j

לא לומר לא

mind_the_no

אחד הטיפים הטובים ביותר לתהליך סיעור מוחות מוצלח הוא הרחבת רעיונות של אחרים, לקיחת רעיון שהוצע ע״י מישהו ופיתוח שלו קדימה. כך כל חברי הצוות מרגישים שהם תרמו, היה לכולם חלק בתהליך וכל אחד מהנוכחים מרגיש הוא חלק ממשהו גדול. במקום לומר ״אבל זה לא יעבוד״ כדאי לומר ״כן, ואפשר גם להוסיף״.
כך במקום להוציא את האוויר מהגלגלים ולתקוע את השיחה אפשר לגלגל את הרעיון המוצע למשהו יותר מעניין. בקיצור: ״לא לומר לא״.

כמובן שלא תמיד נסכים עם הרעיונות שעולים, לפעמים הם יכולים להיות ממש טיפשיים (ולפעמים זה גם מעולה), אך בזמן של סיעור מוחות המטרה היא להציף כמה שיותר רעיונות, אנחנו עדיין ממש לא בשלב הסינון והזיקוק, במקום להיתקע כדאי להתמקד בהרחבת הרעיונות לכמה שיותר כיוונים. בואו נדמיין לרגע שאנחנו צוות קריאייטיב במשרד פרסום, אנחנו מחפשים דרך לפרסם בקבוק חדש של חברת מים מינרליים. מישהו מציע רעיון משונה: ״בואו נשכור כדור פורח ענק ונזרוק ממנו בקבוקים המחוברים למצנחים קטנים״. כדור פורח זה יקר, יהיה קשה להגיע להרבה מקומות עם הקמפיין הזה, הבקבוקים עלולים להיתקע על עצים או חלילה לצנוח ולפגוע באנשים. אבל רגע במקום לשלול (זה תמיד קל) בואו ננסה להבין את הכוונה שברעיון, יש כאן כמה דברים מעניינים: חלוקת חינם של המוצר, משחק עם משהו מרחף, קשר למשהו שנופל מהשמיים. כמובן שעדיין אין פיתרון גאוני לבריף אבל אני מרגיש שיש משהו מעניין עם מים שנופלים מהשמיים > זה קצת כמו נס המן > זה בעצם כמו טיפות גשם > כמו הטבע > מים מינרלים כמו מהטבע. במקום להיתקע על הלמה לא אפשר להתקדם עם רעיון של שימוש בטיפות הגשם והדגשת הטבעיות שבמוצר. יפה?

תרגיל חימום מעולה לסיעור מוחות הולך כך: מחלקים את הקבוצה לזוגות, על כל צמד לתכנן מסיבה ולהציע הצעות לבן זוגו, בן הזוג חייב לומר ״לא״ על כל הצעה ולהסביר למה הרעיון לא מוצלח. לדוגמא: ״בוא נארגן את המסיבה בגינה״, ״לא כדאי, יהיה קר״ כך המשחק נמשך כמה דקות עד שממציאי הרעיונות נעשים מתוסכלים לחלוטין. מחליפים תפקידים, הפעם תורו של השולל להציע רעיונות, שותפו חייב לומר ״כן״ על כל רעיון ולהציע איך אפשר לקחת את זה קדימה. ״הכיבוד במסיבה יהיה רק ממתקים״, ״מעולה, ורק בצבע אדום!״. אני משוכנע שבסבב השני יעלו הרבה יותר רעיונות למסיבות מיוחדות ומצב הרוח ישתפר פלאים.

Read More

j j j